SEKOLAH MENENGAH
KEBANGSAAN JELAPANG JAYA
30020 IPOH
PERAK DARUL RIDZUAN
RANCANGAN
PELAJARAN BAHASA MELAYU TINGKATAN 3
TAHUN
2016
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
1
|
1.
Laman Ilmu
2. Sekolah Selamat
3. Komsas – Novel :
6:20
-
Pengenalan
-
Sinopsis
4. Meringkaskan
Karangan
5. Karangan
-
Teknik menulis
karangan :
kiriman tidak rasmi
|
Bidang Interpersonal :
1.1A1(i) Berbual dengan menggunakan
intonasi dan nada yang
sesuai.
1.2A1(ii) Mendengar dan memberi respon.
1.2A1(iii) Memperkatakan hasil
perbincangan.
1.3A1(iv) Menyatakan pandangan yang
tersurat dan tersirat.
Bidang Maklumat :
7.1A1(i) Mendengar dan menyatakan idea
utama.
7.1A1(ii) Memilih isi penting yang relevan
dengan topik yang diberi.
Bidang Estetik :
10.1A1(i) Menghuraikan maksud puisi
dengan bahasa yang indah.
12.3A1(iv)
Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Kata Nama
II. Sistem Ejaan
Proses penerbitan
Kata Nama dan Kata
Nama Terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat
Penyata
Ayat Tanya
Ayat Majmuk
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Simpulan
Bahasa
|
I. Ilmu
Sejarah
II. Nilai
Hormat-menghormati
Berani
Rajin
Tekun
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kemahiran Berfikir
-
Mencirikan
-
Membanding dan membezakan
-
Mengkategorikan
Kecerdasan Pelbagai
-
Intrapersonal
-
Verbal linguistik
|
B1 DL1
E1
B2 DL1
E1
B3 DL
E1
B2 DB1
E1
B2 DL1
E1
B1 DT1
E1
BI DT1
E2
B5 DB1
E2
B2 DT
1 E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
2
|
1.
Selaut Budi Dalam
Ingatan
2. Komsas – Novel :
6.20
-
Tema & Persoalan
3. Meringkaskan
Karangan
4. Karangan
-
Teknik menulis
karangan :
kiriman tidak rasmi
(Pengukuhan)
|
Bidang Interpersonal :
1.4A1(vi) Mengemukakan soalan dalam
bentuk Ayat Tanya Tanpa Kata
Tanya dan mengemukakan
so
mengundang respon.
1.5A1(iv) Menolak pandangan seseorang
dengan memberikan
penjelasan
yang sopan.
1.6A1(vii) Memberikan penjelasan tentang
maksud dan kedudukan
sebenar
secara sopan.
Bidang Maklumat :
7.1A1(iii) Mentafsir dan menghuraikan
maksud kata, rangkaikata
istilah, peribahasa, ayat
dan
perenggan.
7.2A3(iii) Merumus dan mengulas bahan
dalam pelbagai bahasa.
Bidang Estetik :
10.2A1(ii) Menghuraikan perkara yang
Menarik dalam karya prosa
dan
puisi.
.12.3A1(iv)
Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Kata Adjektif
II. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan
Kata terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat
Penyata
Ayat Tanya
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Rujuk teks
|
I. Ilmu
Bahasa
Sastera
Seni bina
II. Nilai
Baik hati
Jujur
Rajin
Rasional
Berhemah tinggi
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kemahiran Berfikir
-
Membanding dan membezakan
Kecerdasan Pelbagai
-
Visual ruang
|
B3 DL1
E1
B4 DL1
E1
B5 DB1
E1
B5 DB1
E2
B2 DT1
E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
3
|
1. Di Sinilah Kasihku
Tertumpah
2. Komsas – Novel :
6.20
-
Watak& Perwatakan
-
Nilai
-
Pengajaran
3. Meringkaskan
Karangan
4. Karangan
-
Teknik menulis
karangan : Laporan
|
Bidang
Interpersonal
:
1.4A2(i) Mengutarakan soalan bertumpu
dan bercapah serta
memberikan
jawapan yang tepat dalam
perbincangan.
1.5A2(ii) Berhujah secara sopan tentang
pernyataan atau isu yang bersifat
sensitif dan berupa
tuduhan.
1.5A2(iii) Memberikan teguran terhadap
seseorang dengan
memberikan
penjelasan yang sopan.
Bidang
Maklumat
:
7.3A1(iv) Menerangkan dan menyusun
soalan yang sesuai untuk
mendapatkan maklumat yang
terperinci.
7.3A2(i) Mengemukakan soalan pelbagai
jenis untuk mendapatkan
penjelasan lanjut.
Bidang
Estetik
:
10.3A1(iii) Menjelaskan bentuk dan nada
Puisi.
.12.3A1(iv) Membina ayat topik
dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Kata Kerja
Transitif
Kata Kerja Tak
Transitif
II. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan
kata terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Rujuk teks
|
I. Ilmu
Sejarah
Sains
II. Nilai
Kesyukuran
Keberanian
Kasih sayang
Menghargai
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kemahiran Berfikir
-
Membanding dan membezakan
Kecerdasan Pelbagai
-
Kinestetik
-
Logik matematik
|
B4 DL1 E1
B5 DL1 E2
B5 DL1 E2
B5 DB1 E2
B2 DT1 E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA
DAN TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
SISTEM
BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
4
|
1. Selagi Nadi Berdenyut
2. Komsas – Novel :
6.20
-
Latar tempat
-
Latar masa
-
Latar masyarakat
3. Meringkaskan
Karangan
4. Karangan
-
Teknik menulis
karangan : Laporan
(Pengukuhan)
|
Bidang Interpersonal :
1.5A3(i) Menafikan pernyataan dan
menolak tuduhan dengan
mengemukakan hujah yang
meyakinkan tanpa menyentuh
hal
sensitif.
1.6A2(iv)
Menyatakan penghargaan,
pengakuan, kecenderungan
dan
mendapatkan pertimbangan.
1.6A3(ii) Menyatakan kesediaan,
keprihatinan, kekhuatiran
tentang
sesuatu serta menegur
perlakuan
yang tidak menyenangkan
dengan menggunakan
peribahasa.
Bidang Maklumat :
7.4A1(v) Membaca secara imbasan dan
luncuran untuk mengenal
pasti
kesesuaian sumber dan
bahan
penerbitan yang dirujuk.
7.4A2(ii) Membaca pantas secara imbasan
dan luncuran untuk
mendapatkan
maklumat yang khusus.
Bidang Estetik :
10.4A1(iv) Mengenal pasti idea utama,
peristiwa penting untuk
membuat sinopsis karya prosa
dan sastera.
.12.3A1(iv)
Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Kata Tugas
-
Kata penyambung ayat
-
Kata praklausa
-
Kata prafrasa
-
Kata pascakata
II. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan
kata terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat
Penyata
Ayat Tanya
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Rujuk teks
|
I. Ilmu
Perubatan
Kepenggunaan
II. Nilai
Kesederhanaan
Kerajinan
Bertanggungjawab
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kemahiran Berfikir
-
Membanding dan membezakan
-
Mengkategorikan
|
B3 DL1
E1
B6 DL1
E1
B6 DL1
E2
B2 DB1
E1
B2 DB1
E1
B3 DT2
E1
B2 DT1
E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
|
5
|
1. Cemerlang di Mata
Dunia
2. Wau Kepala Burung
3. Wau dan Anakku
4. Komsas – Novel :
6.20
-
Plot
-
Gaya Bahasa
5. Meringkaskan
Karangan
6. Karangan
-
Teknik menulis
karangan : Ucapan
|
Bidang Interpersonal :
2.1A1(i) Mencambahkan idea yang bernas
dengan bertukar-tukar
fikiran
tentang sesuatu topik.
2.2A1(ii) Menjelaskan idea dengan
menggunakan kata ungkapan,
dan ayat yang sesuai dan
tersusun.
2.3A1(iii) Mengemukakan contoh yang
sesuai bagi pandangan yang
dikemukakan.
Bidang Maklumat :
7.5A1(iv) Menghuraikan maksud tersurat
dan tersirat bagi frasa ayat dan
perenggan dalam teks.
7.5A2(iii) Menganalisis maksud tersurat
sesuatu bahan dan membina
maklumat dalam bentuk yang
lain.
Bidang Estetik :
10.4A2(i) Menjelaskan tema, pemikiran dan
persoalan puisi dan
prosa.
10.4A2(ii) Menghuraikan nilai dan
pengajaran yang terdapat
dalam
teks.
12.3A1(iv)
Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Kata Praklausa
-
Kata Seru
-
Kata Tanya
-
Kata Perintah
-
Kata Pembenar
-
Kata Pangkal Ayat
II. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan
kata terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat
Penyata
Ayat Tanya
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Rujuk teks
|
I. Ilmu
Bahasa
Sastera
Seni Bina
II. Nilai
Baik hati
Jujur
Rajin
Rasional
Berhemah tinggi
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kemahiran Berfikir
-
Membanding dan membezakan
Kecerdasan Pelbagai
-
Visual ruang
Belajar Cara Belajar
-
Merujuk kepada kamus
-
Mencatat nota
Konstruktivisme
-
Perbincangan dalam kumpulan
Patriotisme
-
Berbangga akan tokoh sastera
dan budaya tanah air
|
B4 DL1
E1
B5 DL1
E2
B3 DB1
E1
B6 DT1
E1
B5 DB1
E2
B5 DB1
E1
B2 DT1
E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
6
|
1. Khazanah Milik Kita
2. Malaysia Destinasi
Pelancongan
Kesihatan Terunggul
3. Keindahan Yang
Hilang
4. Komsas – Cerpen :
. Mutiara Bonda
. Segala yang tercinta
ada di sana
-
Sinopsis
-
Tema & Persoalan
-
Watak &
Perwatakan
-
Gaya Bahasa
-
Plot
- Latar
- Nilai dan pengajaran
5. Meringkaskan
Karangan
6. Karangan
-
Teknik menulis
karangan : Ucapan
(Pengukuhan)
|
Bidang Interpersonal :
2.2A2(i) Mengambil giliran dan
mengubahsuaikan respon
untuk
mendapatkan penglibatan
yang
aktif ketika berbincang.
2.3A2(i) Memantapkan hujah dengan
menggunakan bukti.
2.5A1(iv) Memberikan cadangan bagi
sesuatu isu atau
permasalahan.
Bidang Maklumat :
7.5A3(i) Menaakul maksud tersurat dan
tersirat pelbagai teks.
7.6A1(vii) Menyatakan jenis pernyataan
dalam teks sama ada
bersifat
fakta atau pandangan.
Bidang Estetik :
10.5A2(iii)
Mengenal pasti penggunaan
sinkof, pengulangan,
simile,
personifikasi dan unsure bunyi
dalam teks puisi dan
prosa.
10.5A3(ii) Menjelaskan penggunaan inversi,
metafora, dan hiperbola
dalam
karya.
12.3A1(iv)
Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Kata Prafrasa
-
Kata Pemeri
-
Kata Bilangan
-
Kata Penegas
-
Kata Nafi
-
Kata Arah
-
Kata Bantu
-
Kata Penguat
II. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan
kata terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat
Penyata
Ayat Tanya
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Rujuk teks
|
I. Ilmu
Teknologi maklumat
Sains
Alam sekitar
II. Nilai
Bertanggungjawab
Patriotisme
Berdikari
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan Pelbagai
-
Interpersonal
Kemahiran Berfikir
-
Membuat ramalan
|
B1 DL1
E1
B3 DL1
E1
B3 DB1
E1
B3 DB1
E2
B6 DL1
E1
B2 DB1
E1
B2 DB1
E1
B2 DT1
E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
CATATAN
|
7
|
1. Pengorbanan
Melangkaui Sempadan
2. MERCY
3. Hadiah
4. Komsas – Cerpen :
.Segala yang tercinta
ada di sana
-
Sinopsis
-
Tema & Persoalan
-
Watak &
Perwatakan
-
Gaya Bahasa
-
Plot
-
Latar
- Nilai dan pengajaran
5. Meringkaskan
Karangan
6. Karangan
-
Teknik menulis
karangan :
Keperihalan
|
Bidang Interpersonal :
2.4A2(iii) Mengemukakan cadangan dan
sebab-musabab serta
membuat
jangkaan berdasarkan
cadangan
tersebut.
2.4A3(i) Mendengar dan mengenal pasti
kelemahan cadangan yang
dikemukakan pihak lain
untuk
memberikan cadangan balas
yang membina.
2.4A2(iv) Menjelaskan pendapat sesuatu
isu secara spontan.
Bidang Maklumat :
7.6A2(iv) Memberikan pandangan bagi
fakta yang dikemukakan
dalam
teks dan sebaliknya.
7.6A3(vii) Memberikan fakta bagi
pandangan yang
dikemukakan
dan sebaliknya.
Bidang Estetik :
10.6A2(iv)
Menganalisis watak dan
perwatakan serta latar.
10.6A3(ii) Mengecamkan teknik plot
12.3A1(iv)
Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
I. Tatabahasa :
Frasa Nama
-
Frasa nama sebagai subjek
-
Frasa nama sebagai predikat
-
Frasa nama sebagai objek
II. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan
kata terbitan
III. Sebutan dan
Intonasi
Ayat
Penyata
Ayat Tanya
IV. Kosa Kata
Rujuk teks
V. Peribahasa
Rujuk teks
|
I. Ilmu
Perubatan
Kemanusiaan
II. Nilai
Bertanggungjawab
Berdikari
III. Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan Pelbagai
-
Interpersonal
-
Intrapersonal
Kemahiran Berfikir
-
Membuat ramalan
Konstuktivisme
-
Penyelesaian masalah
Kontekstual
-
Perbincangan dalam kumpulan
|
B4 DB1
E2
B3 DL1
E1
B4 DL1
E1
B2 DL1
E1
B3 DB1
E1
B3 DB1
E1
B5 DB1
E2
B2 DT1
E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
8
|
1. Menuju Ke Puncak Jaya
2. Mengkomersialkan
Hasil Bumi
3. PLUS Mendorong
4. Melakar Impian
5. Komsas – Cerpen:
. Mencari
Nafas
Baharu
- Sinopsis
- Tema dan persoalan
-
Watak dan
perwatakan
-
- Plot
-
Latar
-
Nilai dan pengajaran
6. Meringkaskan karangan
7. Karangan
-Teknik menulis
karangan
– Keperihalan
( Pengukuhan)
|
Bidang
Interpersonal:
2.5A3( ii)Merumuskan secara
spontan dan
membuat inferens tentang
perkara penting dalam
perbincangan
3.1A1 (i)
Bertukar pandangan dengan
menggunakan sebutan,
nada,
tekanan suara dan
pengucapan ketika
berunding.
3.2A1 (ii) Menyatakan pendapat untuk
menerima atau menolak
pandangan orang lain
dengan
merujuk kepada tujuan
perundingan.
Bidang
Maklumat
:
7.7A1 (vii) Mengenal pasti
maklumat
dalam laras yang berbeza
7.7A2(v) Menghuraikan maklumat
dalam
bahan pelbagai laras bahasa.
Bidang
Estetik
:
11.1A1 (i) Mengenal pasti
diksi,istilah dan
pelbagai jenis ayat untuk
digunakan dalam penulisan
karya bukan sastera.
11.1A3 (i) Membina ayat menggunakan
bahasa menaik, bahasa
menurun dan bahasa
terbalik
12.3A1 (iv) Membina ayat topik
dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
i. Tatabahasa:
Frasa Sendi nama
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar
dan kata terbitan
iii. Sebutan dan
Intonansi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa:
Rujuk Teks
|
i.Ilmu
Teknologi maklumat
Geografi
Matematik
Sains RumahTangga
Botani.
ii. Nilai :
Ketekunan
Kerajinan
Hormat –
menghormati
Bersyukur
iii. KemahiranBernilai
tambah
Kecerdasan pelbagai
-
Verbal Linguistik
-
Kinestetik
-
Matematik
Kemahiran berfikir
-
Mengkategorikan
-
Pertimbangan
|
B4DB1E2
B5DL1E2
B3DB1E2
B2DB1E1
B3DB1E2
B1DT1E1
B2DT1E2
B2DT1E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
9
|
1. Permata Dibumi Bertuah
2 Perahu
3. Korban Sianida
4. Komsas – Drama :
.
Sebuah Perjuangan
. Cabaran
- Sinopsis
- Tema dan persoalan
-
Watak dan
perwatakan
-
-
Plot
-
Latar
- Nilai dan pengajaran
5. Meringkaskan karangan
6. Karangan
-Teknik menulis
karangan – Syarahan
|
Bidang
Interpersonal:
3.1A2 ( i) Mengemukakan
pendapat
dengan yakin menggunakan
memek muka dan gerak badan
yang sesuai serta peka
terhadap
reaksi pihak lain semasa
berunding.
3.2A2 (i) Mempersoalkan
pernyataan
pihak lain dengan spontan
untuk
mencapai hasil perbincangan.
3.2A1 (ii)Menghuraikan
pandangan untuk
menerima atau menolak
pendapat pihak lain.
Bidang
Maklumat:
8.1A1 (vii) Menentukan
pengelasan dan
mengelaskan maklumat
mengikut kriteria tertentu.
7.6A3 (v) Menyusun maklumat mengikut
urutan yang sesuai.
Bidang
Estetik:
11.2A1(ii)Menyatakan makna kata
daripada set leksikal yang
sama
maknanya dan kata yang
berkolokasi untuk memperkaya
kosa kata dalam penulisan.
11.2A1 (iii) Menjelaskan unsur
bunyi dan
perlambangan yang
terdapat
dalam karya.
12.3A1 (iv) Membina ayat topik
dan ayat
huraian untuk menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
1. Tatabahasa:
Frasa Adjektif
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar
dan kata terbitan
iii. Sebutan dan
Intonansi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Sains kesihatan
Sejarah
ii. Nilai :
Menghargai
Kerajinan
Hormat –menghormati
Bersyukur
Berdikari
iii. Kemahiran Bernilai
tambah
Kecerdasan pelbagai
- Interpersonal
Kemahiran berfikir
- Membuat
ramlan
|
B4
DL1 E1
B2
DL1 E1
B3
DL1 E1
B4
DB1 E1
B3
DT1 E1
B5
DB1 E2
B2
DT1 E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
10
|
1. Menyingkap Rahsia
Alam
2 Sejarah Sains Fizik
3. Adiwangsa
4.
Komsas –
- Prosa tradisioanal :
.
Hikayat Seri Kelantan
. Hikayat Patani
- Sinopsis
- Tema dan persoalan
-
Watak dan
perwatakan
-
- Plot
5.
Meringkaskan
karangan
6.
Karangan
-Teknik menulis
karangan - Syarahan
|
Bidang Interpersonal:
3.2A3(i)Menghuraika
pandangan untuk
menerima atau menolak
pendapat orang lain.
3.331
(ii) Merumuskan fakta dan
pandangan untuk
menentukan
pendirian dan keputusan
bersama.
Bidang Maklumat:
8.4A1(iii)Memindahkan
maklumat kepada
pelbagai bentuk
7.6A3
(v) Menggabungkan dan
mengasingkan maklumat
berdasarkan ciri dan
kandungannya.
Bidang Estetik :
11.1A1(iii)Menjelaskan
maksud bagi unsur
menggunakannya dalam konteks
yang lain.
12.3A1
(iv) Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk
menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
1. Tatabahasa:
Frasa Kerja
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan kata terbitan
iii. Sebutan dan
Intonansi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Sains & Teknologi
Matematik
Seni bina
ii. Nilai :
Berani
Kerajinan
Hormat –menghormati
iii. Kemahiran Bernilai
tambah
Kecerdasan pelbagai
- Verbal
Liguistik
- Ruang
dan masa
Kemahiran berfikir
- Membandingkan
dan membezakan
- Mengkategorikan
|
B3
DL1 E1
B4
DB1 E2
B4
DT1 E1
B1
DT1 E1
B5
DT1 E1
B2
DT1 E1
|
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
11
|
1. Impian Menjadi
kenyataan
2 Gurindam dua baris
3.
Komsas – Prosa tradisional :
. Hikayat Marakarma
. Hikayat Inderaputera
- Sinopsis
- Tema dan persoalan
-
Watak dan
perwatakan
- Gaya bahasa
- Plot
4.
Meringkaskan karangan
5.
Karangan
-Teknik menulis
karangan – Surat
Kiriman Rasmi
|
Bidang
Interpersonal:
4.1A1
(i)Menyatakan kecondongan
pendapat berdasarkan
penggunaan kata, ungkapan dan
ayat.
4.1A2
(i) Menghuraikan kecondongan
pendapat berdasarkan fakta
dan
hujah yang dikemukakan.
Bidang
Maklumat
:
8.5A1(iii)Memindahkan
maklumat kepada
pelbagai bentuk
8.5A1
(vi)Menyemak draf teks semula
dengan mengenepikan
pengulangan kekaburan dan
penakulan yang tidak tepat.
Bidang
Estetik
:
11.3A2
(ii) Menjelaskan penggunaan laras
dan perdagangan iklan.
11.3A3
(iii) Menjelaskan penggunaan
diksidan istilah bagi
teks
yang
menggunakan agama.
12.3A1
(iv) Membina ayat topik dan ayat
huraian untuk menghasilkan
perenggan yang kohesif.
|
1. Tatabahasa:
Klausa
-
Bebas
-
Tak Bebas
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar
dan kata terbitan
iii. Sebutan dan
Intonansi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Pertanian
Sains sukan
Pendidikan Jasmani
ii. Nilai :
Patriotik
Kebersihan
iii.KemahiranBernilai
tambah
Kecerdasan pelbagai
- Naturalis
- Interpersonal
Kemahiran berfikir
- Membandingkan
dan membezakan
- Mengkategorikan
|
B3DL1E1
B3DB1E2
B4DT1E1
B6DL1E1
B2DT1E1
|
MINGGU / UNIT/ KELOMPOK
|
TEMA DAN TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
12
|
1.
Dalam kehijauan
Hutan Khatulistiwa
2.
Khazanah Rimba
3.
Bangunan Mesra
Alam
4.
Komsas – Sajak
·
Fragmen
Sebuah Kehidupan
·
Kata-kata
·
Keusangan
Budaya
Maksud,
Tema & Persoalan,
|
Bidang interpersonal:
4.1A2
(ii)
Menjelaskan
pertimbangan yang dibuat tentang keperluan kritikal untuk menyelesaikan
masalah.
4.2A3(i)
Menganalisis kekuatan dan
kelemahan keputusan yang mengemukakan alasan dan contoh yang relevan.
Bidang
maklumat
:
8.6A2(i)
Meneliti maklumat semula untuk
memastikan kesahihannya.
8.7A2(ii)
Menyatakan alasan menerima,
menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh.
Bidang
estetik:
12.1A1(i)
Memilih kata dan rangkai kata
untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan.
12.1A1(ii)
Memilih, menyusun kata dan
rangkai kata untuk menghasilkan baris puisi dan perenggan prosa yang menarik
berdasarkan tema dan persoalan tertentu.
|
i. Tatabahasa :
Ayat dasar
-
Berpola FN +FN
-
Berpola FN + FK
-
Berpola FN + FS
-
Berpola FN + FA
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan kata
terbitan.
iii. Sebutan dan Intonasi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
B5 DT1 E2
|
i. Ilmu
Kemasyarakatan
Kebudayaan
Sejarah
ii. Nilai
Baik hati
Bekerjasama
iii Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan pelbagai
-
Interpersonal
Kemahiran berfikir
-
Membanding dan membezakan
Konstruktivisme
-
Perbincangan dan penyelesaian
masalah
|
B4
DL1 E1
B6
DL1 E1
B6
DB1 E1
B6
DT1 E1
B5
DT1 E1
|
13
|
1.
Budaya berbilang
Warisan Bersama
2.
Adat resam sendi
kehidupan
3.
Baba dan Nyonya
4.
Komsas – Sajak
·
Seorang
Insan Istimewa
·
Rumput
·
Orang
tua
Maksud,
Tema & Persoalan,
5.
Meringkaskan karangan
6.
Karangan
-Teknik
menulis karangan : ceramah
|
Bidang interpersonal:
5.1A1
(i)
Menentukan
dan menggunakan kata, ungkapan dan ayat untuk memberikan kesedaran kepada
seseorang.
5.1A2(i)
Menggunakan sebutan, nada,
intonasi dan unsur paralinguistik yang lain untuk meningkatkan kesedaran.
Bidang
maklumat
:
8.7A2(ii)
Menyatakan alasan menerima,
menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh.
8.8A3(i)
Mengenal pasti andaian yang
salah serta penyataan yang mengelirukan dalam teks dan membetulkannya.
Bidang
estetik:
12.1A1(iii)
Menyatakan idea dan isi yang
relevan dengan tajuk.B2DL1E1/B2DB1E1
12.1A1(ii)
Memetakan jalan cerita bagi
penulisan kreatif B3 DT2 E1
|
i. Tatabahasa :
Ayat tunggal susunan biasa
-
Ayat Tanya
-
Ayat penyata
-
Ayat Seru
-
Ayat Perintah
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan kata
terbitan.
iii. Sebutan dan Intonasi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Sejarah
Sastera
ii. Nilai
Patriotik
Kebebasan
Menghargai
Keberanian
iii Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan pelbagai
-
Interpersonal
Kemahiran berfikir
-
Membanding dan membezakan
-
Meramalkan
|
B5 DL1 E2
B6 DL1 E2
B6 DT1 E1
B6 DB1 E1
B6 DT1 E1
|
14
|
1. Disini bermula
segala- galanya
2. Lembaga Kemajuan
Ikan
3.
Bangunan Mesra
Alam
4.
Komsas – P.Tradisional
·
Pantun
Empat Kerat (Muafakat)
·
Pantun
Nasihat ( Bersatu Hati)
·
Pantun
Berkait (Bekerja)
Maksud,
Tema & Persoalan,
|
Bidang interpersonal:
4.1A1
(i)
Mengesan
kecondongan pendapat.
4.2A2(i)
Menghuraikan kecondongan
pendapat berdasarkan fakta dan hujah.
Bidang
maklumat
:
8.5A1(v)
Menerangkan maklumat secara
munasabah untuk membuat referens.
8.6A1(iv)
Menyemak semula draf teks
dengan mengetepikan pengulangan, kekaburan, penaakulan yang tidak tepat
.Bidang estetik:
11.3A2(ii)
Menjelaskan penggunaan laras
dan perdagangan iklan.
12.1A1(iii)
Menyatakan idea dan isi yang
relevan dengan tajuk. B2DL1E1/B2DB1 E1
|
i. Tatabahasa :
Ayat tungggal susunan songsang
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan kata
terbitan.
iii. Sebutan dan Intonasi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Sejarah
Sastera
Geografi
ii. Nilai
Bekerjasama
Hormat-menghormati
Ketekunan
iii Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan pelbagai
-
Verbal Linguistik
-
Matematik
-
Ruang
Kemahiran berfikir
-
Membanding dan membezakan
|
B3 DL1 E1
B3 DB1 E2
B6 DL1 E1
B6 DL1 E1
B6 DB1 E1
|
15
|
1. Saintis Penjana
Ekonomi
2.
Darah Seni
3.
Bangunan Mesra
Alam
4.
Komsas – P.Tradisional
·
Syair
Panduan untuk para Remaja
·
Syair
Berbuat Jasa
·
Syair Li-Attar Ghib
Maksud,
Tema & Persoalan,
|
Bidang interpersonal:
6.1A1
(i) Menggunakan sebutan, intonasi dan
6.2A2(i)Menyusun kata, ungkapan
dan ayat yang sesuai untuk menyatakan pilihan tentang sesuatu barangan dan
perkhidmatan ketika membuat keputusan.
Bidang
maklumat :
9.3A1(iii)Mendrafkan kerangka edaran
ceramah dan kempen.
9.4A2(i)Menyatakan
format penulisan dan persembahan bersifat argumentatif seperti pidato dan
debat.
Bidang
estetik:
12.4A2(iii)Membina perenggan
yang koheren dengan menggunakan penanda wacana.
12.4A3(i)Menghasilkan pelbagai
penulisan dengan menggunakan bahasa dan
|
i. Tatabahasa :
Ayat majmuk gabungan
ii.
SistemEjaan
Ejaan kata dasar dan kata
terbitan.
iii. Sebutan dan Intonasi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Sains alam sekitar
Teknologi Maklumat
ii. Nilai
Bersopan santun
Patriotik
Kegigihan
iii
Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan pelbagai
-
Interpersonal
-
Verbal Linguistik
Kemahiran berfikir
-
Mengkategorikan
|
B4
DL1 E1
B4
DL1 E1
B3
DT1 E1
B5
DB1 E1
B4
DT1 E1
B6
DT1 E1
|
16
|
1. Jauh di mata
dekat di hati
2.
Isaura
3.
Bangunan Mesra
Alam
4.
Komsas – Puisi
-
Ulang kaji
5.
Meringkaskan karangan
6.
Karangan ( ulang kaji )
|
Bidang interpersonal:
6.3A2
(ii) Mengemukakan permohonan, komen dan bantahan tentang barangan dan
perkhidmatan.
6.3A3(i)Memberikan respon yang
betul terhadap penanda verbal dan nonverbal bagi mengelakkan urusan yang
merugikan.
Bidang
maklumat
:
9.5A2(iii) Menyatakan dan
menyediakan soalan, kata-kata berunsur kecindan, petikan kata, anekdot,
kartun yang dapat menguatkan pembentangan.
9.5A3(i)Menentukan hujah yang
mantap maklumat yang
diperoleh.berdasarkan rujukan dan bukti.
9.5A3(ii)Membuat pembentangan
dengan penyampaian yang menarik dan berkesan.
Bidang
estetik:
12.5A2(iv) Menyunting teks dari
aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang
gramatis dan kemas olahannya.
12.6A3(i)Menghasilkan pelbagai
genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik.
|
i. Tatabahasa :
Ayat majmuk
ii. Sistem Ejaan
Ejaan kata dasar dan kata
terbitan.
iii. Sebutan dan Intonasi
Ayat Penyata
Ayat Tanya
iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks
v. Peribahasa
Rujuk Teks
|
i. Ilmu
Sains Alam Sekitar
Pertanian
Sains Sukan
ii. Nilai
Patriotik
Kebersihan
iii Kemahiran Bernilai
Tambah
Kecerdasan pelbagai
-
Interpersonal
-
Naturalis
-
Kemahiran berfikir
-
Membanding dan membezakan
-
Mengkategorikan
|
B4 DL1 E1
B4 DB1 E2
B5 DL1 E1
B6 DT E1
B5 DT1 E2
|
No comments:
Post a Comment