Monday, 7 December 2015

RPT BAHASA MELAYU TINGKATAN 3 2016

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN JELAPANG JAYA
30020 IPOH
PERAK DARUL RIDZUAN
RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU TINGKATAN 3
TAHUN 2016
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA

PENGISIAN
KURIKULUM

CATATAN










1

1. Laman Ilmu

2.  Sekolah Selamat

3.  Komsas – Novel :
      6:20

-          Pengenalan
-          Sinopsis

4.  Meringkaskan
      Karangan

5.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan :  Surat
          kiriman tidak rasmi

Bidang Interpersonal :
1.1A1(i)    Berbual dengan menggunakan
                   intonasi dan nada yang sesuai.
1.2A1(ii)   Mendengar dan memberi respon.
1.2A1(iii)  Memperkatakan hasil
                   perbincangan.
1.3A1(iv)  Menyatakan pandangan yang
                   tersurat dan tersirat.

Bidang Maklumat :
7.1A1(i)   Mendengar dan menyatakan idea
                  utama.
7.1A1(ii)  Memilih isi penting yang relevan
                  dengan topik yang diberi.

Bidang Estetik :
10.1A1(i)   Menghuraikan maksud puisi
                    dengan  bahasa yang indah.
12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                    huraian untuk menghasilkan
                    perenggan yang kohesif.


I.     Tatabahasa :
        Kata Nama

II.    Sistem Ejaan
        Proses penerbitan
        Kata Nama dan Kata
        Nama Terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya
        Ayat Majmuk

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
Simpulan Bahasa

I.    Ilmu
       Sejarah

II.   Nilai
        Hormat-menghormati
        Berani
        Rajin
        Tekun

III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kemahiran Berfikir
-          Mencirikan
-          Membanding dan membezakan
-          Mengkategorikan

         Kecerdasan Pelbagai
-          Intrapersonal
-          Verbal linguistik


B1 DL1 E1

B2 DL1 E1
B3 DL E1

B2 DB1 E1



B2 DL1 E1
B1 DT1 E1
BI DT1 E2




B5 DB1 E2
B2 DT 1 E1



MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA

PENGISIAN
KURIKULUM

CATATAN










2

1. Selaut Budi Dalam
    Ingatan

2.  Komsas – Novel :
      6.20

-          Tema & Persoalan

3.  Meringkaskan
      Karangan

4.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan :  Surat
          kiriman tidak rasmi
          (Pengukuhan)

Bidang Interpersonal :
1.4A1(vi)  Mengemukakan soalan dalam
                   bentuk Ayat Tanya Tanpa Kata
                   Tanya dan mengemukakan
                   so                 ta Tanya dan mengemukakan soalan pengikat untuk mengundang respon.alan pengikat untuk
                   mengundang respon.
1.5A1(iv)   Menolak pandangan seseorang
                   dengan memberikan penjelasan        
                   yang sopan.
1.6A1(vii)  Memberikan penjelasan tentang
                    maksud dan kedudukan sebenar
                    secara sopan.

Bidang Maklumat :
7.1A1(iii)  Mentafsir dan menghuraikan
                   maksud kata, rangkaikata
                   istilah, peribahasa, ayat dan
                   perenggan.
7.2A3(iii)  Merumus dan mengulas bahan
                   dalam pelbagai bahasa.

Bidang Estetik :
10.2A1(ii)  Menghuraikan perkara yang
                    Menarik dalam karya prosa dan 
                    puisi.
.12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                    huraian untuk menghasilkan
                    perenggan yang kohesif.






I.     Tatabahasa :
        Kata Adjektif

II.    Sistem Ejaan
         Ejaan kata dasar dan
         Kata terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
       Rujuk teks

I.    Ilmu
       Bahasa
       Sastera
       Seni bina

II.   Nilai
        Baik hati
        Jujur
        Rajin
        Rasional
        Berhemah tinggi

III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kemahiran Berfikir
-          Membanding dan membezakan

         Kecerdasan Pelbagai
-          Visual ruang



B3 DL1 E1



B4 DL1 E1








B5 DB1 E1








B5 DB1 E2


B2 DT1 E1

MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA

PENGISIAN
KURIKULUM

CATATAN













3

1.  Di Sinilah Kasihku
      Tertumpah

2.  Komsas – Novel :
6.20

      -  Watak& Perwatakan
      -  Nilai
      -  Pengajaran

3.  Meringkaskan
      Karangan

4.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan :  Laporan    

Bidang Interpersonal :
1.4A2(i)     Mengutarakan soalan bertumpu
                    dan bercapah serta memberikan
                    jawapan yang tepat dalam
                    perbincangan.
1.5A2(ii)    Berhujah secara sopan tentang
                    pernyataan atau isu yang bersifat
                    sensitif dan berupa tuduhan.
1.5A2(iii)   Memberikan teguran terhadap
                    seseorang dengan memberikan
                    penjelasan yang sopan.


Bidang Maklumat :
7.3A1(iv)   Menerangkan dan menyusun
                   soalan yang sesuai untuk
                   mendapatkan maklumat yang
                   terperinci.
7.3A2(i)     Mengemukakan soalan pelbagai
                   jenis untuk mendapatkan
                   penjelasan lanjut.

Bidang Estetik :
10.3A1(iii)  Menjelaskan bentuk dan nada
                     Puisi.
.12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                     huraian untuk menghasilkan
                     perenggan yang kohesif.




I.     Tatabahasa :
        Kata Kerja
        Transitif
        Kata Kerja Tak
        Transitif

II.    Sistem Ejaan
         Ejaan kata dasar dan
         kata terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
       Rujuk teks

I.    Ilmu
       Sejarah
       Sains

II.   Nilai
        Kesyukuran       
        Keberanian
        Kasih sayang
        Menghargai


III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kemahiran Berfikir
-          Membanding dan membezakan

         Kecerdasan Pelbagai
-          Kinestetik
-          Logik matematik



B4 DL1 E1



B5 DL1 E2


B5 DL1 E2















B5 DB1 E2

B2 DT1 E1

MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM

CATATAN













4

1.  Selagi Nadi Berdenyut

2.  Komsas – Novel :
      6.20

      -  Latar tempat
      -  Latar masa
      -  Latar masyarakat

3.  Meringkaskan
      Karangan

4.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan :  Laporan    
          (Pengukuhan)
Bidang Interpersonal :
1.5A3(i)     Menafikan pernyataan dan
                   menolak tuduhan dengan
                   mengemukakan hujah yang
                   meyakinkan tanpa menyentuh hal
                   sensitif.
1.6A2(iv)   Menyatakan penghargaan,
                   pengakuan, kecenderungan dan
                   mendapatkan pertimbangan.
1.6A3(ii)   Menyatakan kesediaan,
                   keprihatinan, kekhuatiran tentang
                   sesuatu serta menegur perlakuan
                   yang tidak menyenangkan
                   dengan menggunakan
                   peribahasa.

Bidang Maklumat :
7.4A1(v)   Membaca secara imbasan dan
                   luncuran untuk mengenal pasti
                   kesesuaian sumber dan bahan
                   penerbitan yang dirujuk.
7.4A2(ii)   Membaca pantas secara imbasan
                   dan luncuran untuk mendapatkan
                   maklumat yang khusus.

Bidang Estetik :
10.4A1(iv)  Mengenal pasti idea utama,
                     peristiwa penting untuk
             membuat sinopsis karya prosa
                     dan sastera. 
.12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                     huraian untuk menghasilkan
                     perenggan yang kohesif.


I.     Tatabahasa :
        Kata Tugas
-          Kata penyambung ayat
-          Kata praklausa
-          Kata prafrasa
-          Kata pascakata

II.    Sistem Ejaan
         Ejaan kata dasar dan
         kata terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
       Rujuk teks

I.    Ilmu
       Perubatan
       Kepenggunaan

II.   Nilai
        Kesederhanaan
        Kerajinan
        Bertanggungjawab

III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kemahiran Berfikir
-          Membanding dan membezakan
-          Mengkategorikan



B3 DL1 E1





B6 DL1 E1


B6 DL1 E2





B2 DB1 E1



B2 DB1 E1




B3 DT2 E1


B2 DT1 E1
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA

PENGISIAN
KURIKULUM














5

1.  Cemerlang di Mata
      Dunia

2.   Wau Kepala Burung

3.   Wau dan Anakku

4.  Komsas – Novel :
      6.20

      -  Plot
      -  Gaya Bahasa


5.  Meringkaskan
      Karangan

6.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan :  Ucapan    


Bidang Interpersonal :
2.1A1(i)     Mencambahkan idea yang bernas
                   dengan bertukar-tukar fikiran
                   tentang sesuatu topik.
2.2A1(ii)   Menjelaskan idea dengan
                   menggunakan kata ungkapan,
                   dan ayat yang sesuai dan
                   tersusun.
2.3A1(iii)   Mengemukakan contoh yang
                   sesuai bagi pandangan yang
                   dikemukakan.

Bidang Maklumat :
7.5A1(iv)   Menghuraikan maksud tersurat
                   dan tersirat bagi frasa ayat dan
                   perenggan dalam teks.  
7.5A2(iii)   Menganalisis maksud tersurat
                    sesuatu bahan dan membina
                   maklumat dalam bentuk yang
                   lain.

Bidang Estetik :
10.4A2(i)   Menjelaskan tema, pemikiran dan
                    persoalan puisi dan prosa.
10.4A2(ii)  Menghuraikan nilai dan
                   pengajaran yang terdapat dalam
                   teks.
12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                    huraian untuk menghasilkan
                   perenggan yang kohesif.




I.     Tatabahasa :
        Kata Praklausa
-          Kata Seru
-          Kata Tanya
-          Kata Perintah
-          Kata Pembenar
-          Kata Pangkal Ayat

II.    Sistem Ejaan
         Ejaan kata dasar dan
         kata terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
       Rujuk teks

I.    Ilmu
       Bahasa
       Sastera
       Seni Bina

II.   Nilai
       Baik hati
        Jujur
        Rajin
        Rasional
        Berhemah tinggi

III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kemahiran Berfikir
-          Membanding dan membezakan
   Kecerdasan Pelbagai
-           Visual ruang
   Belajar Cara Belajar
-          Merujuk kepada kamus
-          Mencatat nota
   Konstruktivisme
-          Perbincangan dalam kumpulan
   Patriotisme
-          Berbangga akan tokoh sastera dan budaya tanah air


B4 DL1 E1


B5 DL1 E2



B3 DB1 E1







B6 DT1 E1





B5 DB1 E2


B5 DB1 E1


B2 DT1 E1
MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA

PENGISIAN
KURIKULUM

CATATAN













6

1.  Khazanah Milik Kita

2.   Malaysia Destinasi
      Pelancongan
      Kesihatan Terunggul

3.   Keindahan Yang
      Hilang

4.  Komsas – Cerpen :
. Mutiara Bonda
. Segala yang tercinta
ada di sana
      -  Sinopsis
      -  Tema & Persoalan
      -  Watak &
         Perwatakan
      -  Gaya Bahasa
      -  Plot
-  Latar
      - Nilai dan pengajaran

5.  Meringkaskan
      Karangan

6.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan :  Ucapan 
          (Pengukuhan)  


Bidang Interpersonal :
2.2A2(i)     Mengambil giliran dan
                    mengubahsuaikan respon untuk
                    mendapatkan penglibatan yang
                    aktif ketika berbincang.
2.3A2(i)     Memantapkan hujah dengan
                    menggunakan bukti.
2.5A1(iv)   Memberikan cadangan bagi
                    sesuatu isu atau permasalahan.

Bidang Maklumat :
7.5A3(i)     Menaakul maksud tersurat dan
                    tersirat pelbagai teks.
7.6A1(vii)  Menyatakan jenis pernyataan
                    dalam teks sama ada bersifat
                    fakta atau pandangan.

Bidang Estetik :
10.5A2(iii) Mengenal pasti penggunaan
                    sinkof, pengulangan, simile,
                    personifikasi dan unsure bunyi
                    dalam teks puisi dan prosa.
10.5A3(ii)  Menjelaskan penggunaan inversi,
                    metafora, dan hiperbola dalam
                    karya.
12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                    huraian untuk menghasilkan
                   perenggan yang kohesif.





I.     Tatabahasa :
        Kata Prafrasa
-          Kata Pemeri
-          Kata Bilangan
-          Kata Penegas
-          Kata Nafi
-          Kata Arah
-          Kata Bantu
-          Kata Penguat

II.    Sistem Ejaan
         Ejaan kata dasar dan
         kata terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
       Rujuk teks

I.    Ilmu
       Teknologi maklumat
       Sains
       Alam sekitar

II.   Nilai
       Bertanggungjawab
       Patriotisme
       Berdikari

III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kecerdasan Pelbagai
-          Interpersonal
   Kemahiran Berfikir
-          Membuat ramalan           


B1 DL1 E1



B3 DL1 E1
B3 DB1 E1

B3 DB1 E2


B6 DL1 E1







B2 DB1 E1


B2 DB1 E1



B2 DT1 E1

MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK

TEMA DAN TAJUK

HASIL PEMBELAJARAN

SISTEM BAHASA

PENGISIAN
KURIKULUM

CATATAN













7

1.  Pengorbanan
     Melangkaui Sempadan

2.   MERCY

3.   Hadiah

4.  Komsas – Cerpen :
.Segala yang tercinta
ada di sana
      -  Sinopsis
      -  Tema & Persoalan
      -  Watak &
         Perwatakan
      -  Gaya Bahasa
      -  Plot
- Latar
      - Nilai dan pengajaran

5.  Meringkaskan
      Karangan

6.  Karangan
      -  Teknik menulis
          karangan : 
          Keperihalan 



Bidang Interpersonal :
2.4A2(iii)   Mengemukakan cadangan dan
                    sebab-musabab serta membuat
                    jangkaan berdasarkan cadangan
                    tersebut.
2.4A3(i)     Mendengar dan mengenal pasti
                    kelemahan cadangan yang
                    dikemukakan pihak lain untuk
                    memberikan cadangan balas
                    yang membina.
2.4A2(iv)   Menjelaskan pendapat sesuatu
                    isu secara spontan.

Bidang Maklumat :
7.6A2(iv)   Memberikan pandangan bagi
                    fakta yang dikemukakan dalam
                    teks dan sebaliknya.
7.6A3(vii)  Memberikan fakta bagi
                    pandangan yang dikemukakan
                    dan sebaliknya.

Bidang Estetik :
10.6A2(iv) Menganalisis watak dan
                    perwatakan serta latar.
10.6A3(ii)  Mengecamkan teknik plot
12.3A1(iv) Membina ayat topik dan ayat
                    huraian untuk menghasilkan
                   perenggan yang kohesif.





I.     Tatabahasa :
        Frasa Nama
-          Frasa nama sebagai subjek
-          Frasa nama sebagai predikat
-          Frasa nama sebagai objek

II.    Sistem Ejaan
         Ejaan kata dasar dan
         kata terbitan

III.  Sebutan dan
        Intonasi
Ayat Penyata
        Ayat Tanya

IV.  Kosa Kata
        Rujuk teks

V.   Peribahasa
       Rujuk teks

I.    Ilmu
       Perubatan
       Kemanusiaan

II.   Nilai
       Bertanggungjawab
       Berdikari

III.  Kemahiran Bernilai
Tambah
         Kecerdasan Pelbagai
-          Interpersonal
-          Intrapersonal
   Kemahiran Berfikir
-          Membuat ramalan  
   Konstuktivisme
-          Penyelesaian masalah
   Kontekstual
-          Perbincangan dalam kumpulan



B4 DB1 E2



B3 DL1 E1
B4 DL1 E1



B2 DL1 E1




B3 DB1 E1


B3 DB1 E1



B5 DB1 E2



B2 DT1 E1

MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
TEMA DAN TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN











           8













1.  Menuju Ke Puncak Jaya

2.  Mengkomersialkan
Hasil Bumi

3.  PLUS Mendorong
Malaysia ke Hadapan

4.  Melakar Impian

5.  Komsas – Cerpen:
. Mencari Nafas
Baharu
      - Sinopsis
      - Tema dan persoalan
     -  Watak dan
perwatakan
      - Gaya bahasa
      - Plot
     -  Latar
     -  Nilai dan pengajaran

6.  Meringkaskan karangan

7.  Karangan
     -Teknik menulis   
      karangan   
     – Keperihalan
      ( Pengukuhan)
Bidang Interpersonal:
2.5A3( ii)Merumuskan secara spontan dan
                 membuat inferens tentang
                 perkara penting dalam
                 perbincangan
3.1A1  (i)  Bertukar pandangan dengan
                  menggunakan sebutan, nada,                         
                  tekanan suara dan  gaya
                  pengucapan ketika berunding.
3.2A1 (ii)  Menyatakan pendapat untuk
                  menerima atau menolak
                  pandangan orang lain dengan    
                  merujuk kepada tujuan
                  perundingan.

Bidang Maklumat :
7.7A1 (vii) Mengenal pasti maklumat
                   dalam laras yang berbeza
7.7A2(v) Menghuraikan maklumat dalam
                bahan pelbagai laras bahasa.

Bidang Estetik :
11.1A1 (i) Mengenal pasti diksi,istilah dan
                   pelbagai jenis ayat  untuk
                  digunakan dalam penulisan
                  karya bukan sastera.
11.1A3 (i)  Membina ayat menggunakan
                   bahasa menaik, bahasa
                   menurun dan bahasa terbalik
12.3A1 (iv) Membina ayat topik dan ayat
                    huraian untuk menghasilkan
                    perenggan yang kohesif.

i. Tatabahasa:
   Frasa Sendi nama


ii. Sistem Ejaan

    Ejaan kata dasar
    dan kata terbitan


iii. Sebutan dan
     Intonansi

     Ayat Penyata
     Ayat Tanya


iv. Kosa Kata :
      Rujuk Teks


v. Peribahasa:
     Rujuk Teks
i.Ilmu
  Teknologi maklumat
   Geografi
   Matematik
   Sains RumahTangga
   Botani.

ii. Nilai :
    Ketekunan
    Kerajinan
    Hormat –
    menghormati
    Bersyukur

iii. KemahiranBernilai
     tambah

   Kecerdasan pelbagai
-       Verbal Linguistik
-       Kinestetik
-       Matematik
  Kemahiran berfikir
-       Mengkategorikan
-       Pertimbangan

B4DB1E2



B5DL1E2



B3DB1E2





B2DB1E1

B3DB1E2


B1DT1E1



B2DT1E2


B2DT1E1

MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
TEMA DAN TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN











9















1.  Permata Dibumi Bertuah
2   Perahu
3.  Korban Sianida
4. Komsas – Drama :
. Sebuah Perjuangan
     . Cabaran
      - Sinopsis
      - Tema dan persoalan
      -  Watak dan
         perwatakan
      - Gaya bahasa
      - Plot
     -  Latar
     - Nilai dan pengajaran
5. Meringkaskan karangan
6. Karangan
    -Teknik menulis  
      karangan – Syarahan

Bidang Interpersonal:
3.1A2 ( i) Mengemukakan pendapat
                 dengan yakin menggunakan
                 memek muka dan gerak badan
                 yang sesuai serta peka terhadap
                 reaksi pihak lain semasa
                 berunding.
3.2A2 (i) Mempersoalkan pernyataan
                pihak lain dengan spontan untuk
                mencapai hasil perbincangan.
3.2A1 (ii)Menghuraikan pandangan untuk
                 menerima atau menolak
                 pendapat pihak lain.

Bidang Maklumat:
8.1A1 (vii) Menentukan pengelasan dan
                   mengelaskan maklumat
                   mengikut kriteria tertentu.
7.6A3 (v)  Menyusun maklumat mengikut
                  urutan yang sesuai.

Bidang Estetik:
11.2A1(ii)Menyatakan makna kata
                 daripada set leksikal yang sama
                maknanya dan kata yang
                berkolokasi untuk memperkaya
                kosa kata dalam penulisan.
11.2A1 (iii) Menjelaskan unsur bunyi dan
                     perlambangan yang terdapat
                     dalam karya.
12.3A1 (iv) Membina ayat topik dan ayat
                     huraian untuk menghasilkan
                     perenggan yang kohesif.

1. Tatabahasa:
     Frasa Adjektif

ii. Sistem Ejaan

    Ejaan kata dasar  
    dan kata terbitan

iii. Sebutan dan
     Intonansi

    Ayat Penyata
    Ayat Tanya

iv. Kosa Kata :
      Rujuk Teks

v. Peribahasa
     Rujuk Teks

i. Ilmu
   Sains kesihatan
   Sejarah

ii. Nilai :
    Menghargai
    Kerajinan
    Hormat –menghormati
    Bersyukur
    Berdikari

iii. Kemahiran Bernilai
     tambah

     Kecerdasan pelbagai
- Interpersonal
     Kemahiran berfikir
- Membuat ramlan


B4 DL1 E1


B2 DL1 E1

B3 DL1 E1

B4 DB1 E1

B3 DT1 E1



B5 DB1 E2

B2 DT1 E1


MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
TEMA DAN TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN











10














1.  Menyingkap Rahsia
     Alam
2   Sejarah Sains Fizik
3.  Adiwangsa
4. Komsas –
 - Prosa tradisioanal :
. Hikayat Seri Kelantan
. Hikayat Patani
      - Sinopsis
      - Tema dan persoalan
     -  Watak dan
         perwatakan
      - Gaya bahasa
      - Plot
5. Meringkaskan
    karangan
6. Karangan
    -Teknik menulis
      karangan - Syarahan
Bidang Interpersonal:
3.2A3(i)Menghuraika pandangan untuk
               menerima atau menolak
               pendapat orang lain.
3.331 (ii) Merumuskan fakta dan
                pandangan untuk menentukan 
                pendirian dan keputusan
                bersama.

Bidang Maklumat:
8.4A1(iii)Memindahkan maklumat kepada
                 pelbagai bentuk
7.6A3 (v) Menggabungkan dan
                  mengasingkan maklumat
                  berdasarkan ciri dan
                  kandungannya.

Bidang Estetik :
11.1A1(iii)Menjelaskan maksud bagi unsur
gaya bahasa dalam karya dan
                 menggunakannya dalam konteks
                 yang lain.
12.3A1 (iv) Membina ayat topik dan ayat
                     huraian untuk menghasilkan                   
                     perenggan yang kohesif.
1. Tatabahasa:
     Frasa Kerja

ii. Sistem Ejaan

 Ejaan kata dasar dan kata terbitan

iii. Sebutan dan
      Intonansi

     Ayat Penyata
     Ayat Tanya


iv. Kosa Kata :
      Rujuk Teks


v. Peribahasa
     Rujuk Teks
i. Ilmu
   Sains & Teknologi
   Matematik
   Seni bina

ii. Nilai :
    Berani
    Kerajinan
    Hormat –menghormati

iii. Kemahiran Bernilai
      tambah

      Kecerdasan pelbagai
- Verbal Liguistik
- Ruang dan masa
      Kemahiran berfikir
- Membandingkan dan membezakan
- Mengkategorikan

B3 DL1 E1

B4 DB1 E2

B4 DT1 E1

B1 DT1 E1

B5 DT1 E1

B2 DT1 E1




MINGGU/
UNIT/
KELOMPOK
TEMA DAN TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN











11














1.  Impian Menjadi
      kenyataan
2   Gurindam dua baris
3. Komsas – Prosa tradisional :
. Hikayat Marakarma
   . Hikayat Inderaputera
      - Sinopsis
      - Tema dan persoalan
     -  Watak dan
         perwatakan
      - Gaya bahasa
      - Plot
4. Meringkaskan karangan
5. Karangan
     -Teknik menulis
      karangan – Surat
      Kiriman Rasmi
Bidang Interpersonal:
4.1A1 (i)Menyatakan kecondongan
                pendapat berdasarkan
                penggunaan kata, ungkapan dan
                ayat.
4.1A2 (i) Menghuraikan kecondongan
                 pendapat berdasarkan fakta dan
                 hujah yang dikemukakan.
Bidang Maklumat :
8.5A1(iii)Memindahkan maklumat kepada
                  pelbagai bentuk
8.5A1 (vi)Menyemak draf teks semula
                  dengan mengenepikan
                  pengulangan kekaburan dan
                  penakulan yang tidak tepat.
Bidang Estetik :
11.3A2 (ii) Menjelaskan penggunaan laras
                   dan perdagangan iklan.
11.3A3 (iii) Menjelaskan penggunaan
                     diksidan istilah bagi teks
yang menggunakan agama.
12.3A1 (iv) Membina ayat topik dan ayat
                      huraian untuk menghasilkan
                      perenggan yang kohesif.
1. Tatabahasa:
     Klausa
-          Bebas
-          Tak Bebas

ii. Sistem Ejaan

    Ejaan kata dasar
    dan kata terbitan

iii. Sebutan dan
      Intonansi

      Ayat Penyata
      Ayat Tanya


iv. Kosa Kata :
      Rujuk Teks



v. Peribahasa
    Rujuk Teks
i. Ilmu
   Pertanian
   Sains sukan
   Pendidikan Jasmani

ii. Nilai :
    Patriotik
    Kebersihan

iii.KemahiranBernilai
      tambah

     Kecerdasan pelbagai
- Naturalis
- Interpersonal
     Kemahiran berfikir
- Membandingkan dan membezakan
- Mengkategorikan


B3DL1E1



B3DB1E2



B4DT1E1

B6DL1E1









B2DT1E1


MINGGU / UNIT/ KELOMPOK
TEMA DAN TAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN
12
1. Dalam kehijauan 
    Hutan Khatulistiwa
2. Khazanah Rimba
3. Bangunan Mesra 
    Alam
4. Komsas – Sajak
·         Fragmen Sebuah Kehidupan
·         Kata-kata
·         Keusangan Budaya

Maksud, Tema & Persoalan, Gaya Bahasa, Nilai & Pengajaran
Bidang  interpersonal:
4.1A2 (ii)
Menjelaskan pertimbangan yang dibuat tentang keperluan kritikal untuk menyelesaikan masalah.

4.2A3(i)
Menganalisis kekuatan dan kelemahan keputusan yang mengemukakan alasan dan contoh yang relevan.

Bidang maklumat :
8.6A2(i)
Meneliti maklumat semula untuk memastikan kesahihannya.
8.7A2(ii)
Menyatakan alasan menerima, menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh.
Bidang estetik:
12.1A1(i)
Memilih kata dan rangkai kata untuk membina ayat yang gramatis bagi menghasilkan pelbagai bentuk penulisan.

12.1A1(ii)
Memilih, menyusun kata dan rangkai kata untuk menghasilkan baris puisi dan perenggan prosa yang menarik berdasarkan tema dan persoalan tertentu.
i. Tatabahasa :
Ayat dasar
-       Berpola FN +FN
-       Berpola FN + FK
-       Berpola FN + FS
-       Berpola FN + FA

ii. Sistem Ejaan

Ejaan kata dasar dan kata terbitan.

iii. Sebutan dan Intonasi

Ayat Penyata
Ayat Tanya

iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks

v. Peribahasa
Rujuk Teks

B5 DT1 E2
i. Ilmu
   Kemasyarakatan
   Kebudayaan
   Sejarah


ii. Nilai
   Baik hati
   Bekerjasama


iii Kemahiran Bernilai  
   Tambah

Kecerdasan pelbagai
-       Interpersonal
Kemahiran berfikir
-       Membanding dan membezakan
Konstruktivisme
-       Perbincangan dan penyelesaian masalah


B4 DL1 E1

B6 DL1 E1



B6 DB1 E1

B6 DT1 E1

B5 DT1 E1

13
1. Budaya berbilang
    Warisan Bersama
2. Adat resam sendi 
    kehidupan
3. Baba dan Nyonya
4. Komsas – Sajak
·         Seorang Insan Istimewa
·         Rumput
·         Orang tua

Maksud, Tema & Persoalan, Gaya Bahasa, Nilai & Pengajaran

5. Meringkaskan karangan

6. Karangan

-Teknik menulis karangan : ceramah
Bidang  interpersonal:
5.1A1 (i)
Menentukan dan menggunakan kata, ungkapan dan ayat untuk memberikan kesedaran kepada seseorang.

5.1A2(i)
Menggunakan sebutan, nada, intonasi dan unsur paralinguistik yang lain untuk meningkatkan kesedaran.

Bidang maklumat :
8.7A2(ii)
Menyatakan alasan menerima, menolak dan mengubahsuaikan maklumat yang diperoleh.

8.8A3(i)
Mengenal pasti andaian yang salah serta penyataan yang mengelirukan dalam teks dan membetulkannya.


Bidang estetik:
12.1A1(iii)
Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk.B2DL1E1/B2DB1E1

12.1A1(ii)
Memetakan jalan cerita bagi penulisan kreatif B3 DT2 E1
i. Tatabahasa :
Ayat tunggal susunan biasa
-       Ayat Tanya
-       Ayat penyata
-       Ayat Seru
-       Ayat Perintah

ii. Sistem Ejaan

Ejaan kata dasar dan kata terbitan.

iii. Sebutan dan Intonasi

Ayat Penyata
Ayat Tanya

iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks

v. Peribahasa
Rujuk Teks
i. Ilmu
   Sejarah
   Sastera

ii. Nilai
   Patriotik
   Kebebasan
   Menghargai
   Keberanian

iii Kemahiran Bernilai  
   Tambah

Kecerdasan pelbagai
-       Interpersonal
Kemahiran berfikir
-       Membanding dan membezakan
-       Meramalkan


B5 DL1 E2




B6 DL1 E2







B6 DT1 E1




B6 DB1 E1
B6 DT1 E1
14

1. Disini bermula segala- galanya
2. Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia
3. Bangunan Mesra 
    Alam
4. Komsas – P.Tradisional
·         Pantun Empat Kerat (Muafakat)
·         Pantun Nasihat ( Bersatu Hati)
·         Pantun Berkait (Bekerja)

Maksud, Tema & Persoalan, Gaya Bahasa, Nilai & Pengajaran

Bidang  interpersonal:
4.1A1 (i)
Mengesan kecondongan pendapat.
4.2A2(i)
Menghuraikan kecondongan pendapat berdasarkan fakta dan hujah.

Bidang maklumat :
8.5A1(v)
Menerangkan maklumat secara munasabah untuk membuat referens.
8.6A1(iv)
Menyemak semula draf teks dengan mengetepikan pengulangan, kekaburan, penaakulan yang tidak tepat
.Bidang estetik:
11.3A2(ii)
Menjelaskan penggunaan laras dan perdagangan iklan.
12.1A1(iii)
Menyatakan idea dan isi yang relevan dengan tajuk. B2DL1E1/B2DB1 E1


i. Tatabahasa :
Ayat tungggal susunan songsang

ii. Sistem Ejaan

Ejaan kata dasar dan kata terbitan.

iii. Sebutan dan Intonasi

Ayat Penyata
Ayat Tanya

iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks

v. Peribahasa
Rujuk Teks

i. Ilmu
   Sejarah
   Sastera
   Geografi

ii. Nilai
   Bekerjasama
   Hormat-menghormati
   Ketekunan

iii Kemahiran Bernilai  
   Tambah

Kecerdasan pelbagai
-       Verbal Linguistik
-       Matematik
-       Ruang
Kemahiran berfikir
-       Membanding dan membezakan



B3 DL1 E1


B3 DB1 E2





B6 DL1 E1



B6 DL1 E1
B6 DB1 E1



15
1. Saintis Penjana Ekonomi
2. Darah Seni
3. Bangunan Mesra 
    Alam
4. Komsas – P.Tradisional
·         Syair Panduan untuk para Remaja
·         Syair Berbuat Jasa
·         Syair Li-Attar Ghib

Maksud, Tema & Persoalan, Gaya Bahasa, Nilai & Pengajaran
Bidang  interpersonal:
6.1A1 (i) Menggunakan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang sesuai semasa menentukan barangan atau perkhidmatan yang dikehendaki, tawar-menawar dan membuat tempahan.
6.2A2(i)Menyusun kata, ungkapan dan ayat yang sesuai untuk menyatakan pilihan tentang sesuatu barangan dan perkhidmatan ketika membuat keputusan.
Bidang maklumat :
9.3A1(iii)Mendrafkan kerangka edaran ceramah dan kempen.
9.4A2(i)Menyatakan format penulisan dan persembahan bersifat argumentatif seperti pidato dan debat.
Bidang estetik:
12.4A2(iii)Membina perenggan yang koheren dengan menggunakan penanda wacana.
12.4A3(i)Menghasilkan pelbagai penulisan dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik serta mengedit dan memurnikan karya yang dihasilkan.


i. Tatabahasa :
Ayat majmuk gabungan

ii. SistemEjaan

Ejaan kata dasar dan kata terbitan.

iii. Sebutan dan Intonasi

Ayat Penyata
Ayat Tanya

iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks

v. Peribahasa
Rujuk Teks
i. Ilmu
   Sains alam sekitar
   Teknologi Maklumat

ii. Nilai
   Bersopan santun
   Patriotik
   Kegigihan


iii Kemahiran Bernilai  
   Tambah

Kecerdasan pelbagai
-       Interpersonal
-       Verbal Linguistik
Kemahiran berfikir
-       Mengkategorikan


B4 DL1 E1


B4 DL1 E1


B3 DT1 E1
B5 DB1 E1


B4 DT1 E1

B6 DT1 E1




16
1. Jauh di mata dekat di hati
2. Isaura
3. Bangunan Mesra 
    Alam
4. Komsas – Puisi
-       Ulang kaji

5. Meringkaskan karangan

6. Karangan ( ulang kaji )
Bidang  interpersonal:
6.3A2 (ii) Mengemukakan permohonan, komen dan bantahan tentang barangan dan perkhidmatan.
6.3A3(i)Memberikan respon yang betul terhadap penanda verbal dan nonverbal bagi mengelakkan urusan yang merugikan.
Bidang maklumat :
9.5A2(iii) Menyatakan dan menyediakan soalan, kata-kata berunsur kecindan, petikan kata, anekdot, kartun yang dapat menguatkan pembentangan.
9.5A3(i)Menentukan hujah yang mantap  maklumat yang diperoleh.berdasarkan rujukan dan bukti.
9.5A3(ii)Membuat pembentangan dengan penyampaian yang menarik dan berkesan.
Bidang estetik:
12.5A2(iv) Menyunting teks dari aspek mekanis, kosa kata dan tatabahasa untuk menghasilkan karya yang gramatis dan kemas olahannya.
12.6A3(i)Menghasilkan pelbagai genre dengan menggunakan bahasa dan gaya penulisan yang menarik.
i. Tatabahasa :
Ayat majmuk

ii. Sistem Ejaan

Ejaan kata dasar dan kata terbitan.

iii. Sebutan dan Intonasi

Ayat Penyata
Ayat Tanya

iv. Kosa Kata :
Rujuk Teks

v. Peribahasa
Rujuk Teks
i. Ilmu
   Sains Alam Sekitar
   Pertanian
   Sains Sukan

ii. Nilai
   Patriotik
   Kebersihan

iii Kemahiran Bernilai  
   Tambah

Kecerdasan pelbagai
-       Interpersonal
-       Naturalis
-        
Kemahiran berfikir
-       Membanding dan membezakan
-       Mengkategorikan


B4 DL1 E1













B4 DB1 E2



B5 DL1 E1



B6 DT E1





B5 DT1 E2







No comments:

Post a Comment