Monday 7 December 2015

Ayat Tanya dan Kata Tanya

KATA TANYA

Kata tanya digunakan untuk menanyakan sesuatu. Lazimnya kata tanya disertai bentuk penegas –kah dan hadir di bahagian hadapan ayat.

A.      AYAT TANYA DENGAN KATA TANYA

B. AYAT TANYA TANPA KATA 
    TANYA

1.    Siapakah nama awak?
2.    Di manakah kamu tinggal?
3.    Berapakah harga buku rujukan ini?
4.    Bagaimanakah cara membuat kek ini?
5.    Kenapakah muka awak bengkak?
6.    Mengapakah kamu tidak datang ke rumah?
1.    Kamu sudah makan?
2.    Kerja rumah awak belum siap?
3.    Nasi ini basi?
4.    Meja itu rosak?
5.    Pagi tadi hujan?
6.    Awak menangis?



Kata Tanya
Tujuan pertanyaan
1
Siapa (kah)
Orang
2
Apa (kah)
Benda, perkara, hal, binatang, tumbuhan
3
Mana (kah)
Tempat
4
Bagaimana (kah)
Cara
5
Bila (kah)
Masa atau tempoh masa
6
Berapa (kah)
Bilangan
7
Ada (kah)
Setuju atau tidak

Contoh latihan
Tulis ayat tanya yang sesuai berdasarkan ayat-ayat yang diberi.


1
Perdana Menteri Malaysia ialah Dato' Seri Najib Bin Tun Haji Abdul Razak.
Jawapan: Siapakah Perdana Menteri Malaysia?

2
Pencuri itu telah ditangkap pada pukul 7 pagi tadi.
Jawapan:      Bilakah pencuri itu telah ditangkap?

3
Semua murid SMK Mutiara akan menghadapi peperiksaan di Dewan Wawasan.
Jawapan: Di manakah semua murid SMK Jelapang Jaya akan menghadapi peperiksaan?

4
Ya, saya akan melakukan tugasan itu.
Jawapan: Adakah anda akan melakukan tugasan itu?

5
Pelajar-pelajar sedang mengulang kaji di perpustakaan.
Jawapan: Di manakah pelajar-pelajar sedang mengulang kaji?

6
Normah tidak datang ke sekolah sebab perutnya sakit.
Jawapan: Mengapakah Normah tidak datang ke sekolah?

7
Keadaan nenek saya sihat.
Jawapan: Bagaimanakah keadaan nenek kamu?

8
Dalam kotak ini ada hadiah.
Jawapan: Dalam kotak ini ada apa?






27 comments:

  1. Assalamualaikum cikgu, "Adakah" termasuk dalam ayat tanya tanpa kata tanya atau ayat tanya dengan kata tanya. Sebab cikgu sekolah anak saya tegaskan "Adakah" adalah kata tanya tanpa kata tanya... sedikit mengelirukan. Terima ksih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada pendapat saya, 'adakah' memang kata tanya tanpa kata tanya. kerana 'ada' tu bukan berasal daripada kata tanya.

      Delete
  2. Ya, saya akan melakukan tugasan itu.
    Jawapan: Adakah anda akan melakukan tugasan itu?

    Mohon pencerahan. Pada dasarnya, ada bukanlah kata tanya.

    ReplyDelete
  3. Ya, saya akan melakukan tugasan itu.
    Jawapan: Adakah anda akan melakukan tugasan itu?

    Mohon pencerahan. Pada dasarnya, ada bukanlah kata tanya.

    ReplyDelete
  4. sebenarnya, penggunaan adakah itu merupakan kata tanya. Kerana telah diselitkan partikel -kah. Jika kita lihat melalui struktur ayat. Adakah ini merupakan kata yang memberikan dua jawapan, sama ada Ya atau tidak. Oleh itu, penggunaannya juga pergantung pada konteks sesuatu ayat. Selain itu, sama seperti "apakah" yang berasal dari perkataan "apa". Jika kata tanya berada dihadapan ayat, maka perlu selitkan bersama partikel -kah. Itu daripada pemahaman saya. betulkan jika salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak ada "adakah" dalam kata/ ayat tanya Bahasa Melayu.

      Delete
  5. Saya ambik latihan ni untuk tunjukkan pada murid-murid saya ya. Terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  6. Mohon ambil untuk saya buat poket tatabahasa ya

    ReplyDelete
  7. "Anda boleh merasakan di mana beliau sentiasa bersemangat" soalan saya apakah kesalahan yg terdapat dalam ayat tersebut dn boleh terangkan sebab kesalahan dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Anda boleh berasakan beliau sentiasa bersemangat. (berasakan - perasaan/ di mana tidak perlu ditulis kerana ayat ini sudah boleh berdiri sendiri dan mempunyai maksud sama)

      Delete
  8. Cikgu , izinkan saya untuk menggunakan nota ini,terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Salam. 'Bolehkah' kata tanya ke?

    ReplyDelete
  10. Terime kasih untuk informasi ini cikgu. Doakan kan saya esok periksa bahasa melayu jawab dengan baik dan cemerlang

    ReplyDelete
  11. terima kasih cikgu untuk informasi ini :)

    ReplyDelete
  12. 🙏🙏🙏🤑🤑🤑🤑give me money

    ReplyDelete
  13. Cikgu bagaimana nak but ayat kenapa

    ReplyDelete
  14. Cikgu.. Mohon izin utk menggunakan nota ini.. Tksh

    ReplyDelete
  15. Cikgu inzinkan saya guna nota ini..

    ReplyDelete
  16. kalau nak bina ayat tanya menggunakan kata tanya mcm mna eih ? contoh soalan tu , "kerana mengandungi mineral serta vitamin A,C dan E"

    ReplyDelete
  17. Kalau nak bina ayat tanya tajuk Naya menyiram pokok bunga boleh 🥺

    ReplyDelete